"7 kroków projektowania u Jana" to mój autorski koncept procesu projektowania logo, opracowany na podstawie własnych doświadczeń oraz wiedzy z branżowych lektur.
Poniżej znajdziesz opisową część, która przybliży Ci całość procesu przed zleceniem mi projektowania. Wierzę, że ten starannie zaplanowany proces, jest świetnym uzupełnieniem portfolio i przekona Cię do współpracy ze mną!
KROK 1.
POZNAJĘ WYMAGANIA
Chcę wiedzieć jak najwięcej! Im więcej mi powiesz, tym lepiej ułoży się nasza współpraca, a Twoje przyszłe logo będzie dokładnie takie, jakie powinno być!
Czyli jakie, hm?
Takie, które pokochają i zapamiętają Twoi klienci! Takie, z którego będziesz dumny/a!
Przed rozpoczęciem współpracy proszę Cię o odpowiedź na poniższe pytania. Napisz do mnie, a podam Ci link do ankiety w Google.
PYTANIA
1. Po co potrzebne jest Ci logo?
2. Jak nazywa się Twoja firma / marka / produkt? Czym się zajmuje? Z czego wywodzi się ta nazwa? Jakiego hasła reklamowego / sloganu używa firma?
3. Jakie emocje u Klientów ma wywoływać Twoja marka / produkt?
4. Czy masz swoją wizję logo? Jeśli tak, opisz ją.
5. Które logo / wizerunki istniejących firm Ci się podobają?
6. Jakie logo zdecydowanie Ci się nie podobają?
7. Kto jest Twoim klientem? (ile ma lat,  jaki ma status społeczny, czym się zajmuje)
8. Kto na pewno nie jest Twoim klientem?
9. Kim są Twoi konkurenci? (wymień co najmniej dwóch)
10. Jak widzisz swoją firmę za 5 lat? Jakie są długoterminowe cele?
11. Co przyczyni się do tego, że odniesiesz sukces (osiągniesz swój cel)?
12. Jakie cztery słowa (nie mniej, nie więcej) opisują Twoją firmę / markę / produkt?
13. Kim lub czym, byłaby Twoja firma gdyby była postacią, stworzeniem lub rzeczą? (wchodzą w grę rzeczywiste i fikcyjne postaci, stwory itp.)
14. Co jest wyjątkowego w Twojej firmie / Twoim produkcie? Czym wyróżnia się wśród konkurencji?
15. Co Cię pasjonuje w prowadzeniu tej firmy / marki?
16. Czy chcesz chronić swoje logo? Chodzi mi o zastrzeżenie go w urzędzie patentowym.
17. Na kiedy potrzebujesz mieć gotowy projekt identyfikacji?

Tak wiele rzeczy wpływa na Twoje przyszłe logo...
Przemyśl proszę odpowiedzi na te pytania!
KROK 2.
SZKICUJĘ
Znając już odpowiedzi na pytania z kroku pierwszego, temperuję ołówek, otwieram szkicownik i ustawiam budzik na "za godzinę"... Oczywiście, że nie idę spać!
Moje zadanie to stworzyć 60 szkiców w 60 minut! Brzmi jak wyzwanie? No pewnie, choć tak naprawdę, głównym celem nie jest osiągnięcie wyniku 60/60, lecz wywołanie szybkich skojarzeń i przelanie ich na papier. Chodzi o coś w stylu "burzy mózgów" gdzie, głównym tematem jest branża firmy, jej oferta i to do kogo jest kierowana, klienci oraz plany na przyszłość. 
Wynik 59/60 też jest akceptowalny ;-)
Pierwsze skojarzenia są często najtrafniejsze! To dzięki nim mogę zrozumieć klienta, który spotyka się z daną firmą. A im więcej rysunków powstanie, tym więcej wskazówek i pomysłów będę miał później, kiedy zabiorę się za projektowanie.
Następnie szkicuję bardziej szczegółowe wersje niektórych z pomysłów. Wybieram te najlepsze, te które później mają szansę stać się szablonami do projektowania i wydają się mieć w sobie to "coś"
KROK 3.
ANALIZUJĘ BRANŻĘ
Specyfika branży, w której działasz, może mieć bardzo duży wpływ na przyszły "kształt" Twojego logo. Zaczynijmy od tego, że nie każdy styl graficzny będzie adekwatny do konkretnej branży. Choć to często da się ustalić bez skomplikowanych analiz.
Jednak projektując dalej, warto "wejść" w szczegóły - rozważyć paletę kolorów, układ elementów w logo oraz ułożenie sygnetu i logotypu oraz charakter znaku. Różne branże będą charakteryzowały się innymi wymaganiami.
Należy też wiedzieć kto będzie docelowym odbiorcą tego logo - kto ma być nim szczególnie zainteresowany i w kim ma wzbudzić konkretne emocje?
Jak widzicie, to kolejny krok projektowania, który opiera się na zbieraniu informacji. Cennych informacji, które naprowadzają mnie na odpowiedni tok myślenia - spojrzenia na markę również oczami klienta i zrozumienia "czym go zainteresować".
Wspominam o tym, żeby zwrócić uwagę na ważny aspekt projektowania:
Dobre logo to nie zawsze i nie tylko "ładna grafika" - to wielopoziomowy komunikat do odbiorcy, który w możliwie najprostszej formie przekazuje maksimum informacji.
KROK 4.
PROJEKTUJĘ
Kiedy jestem już dobrze przygotowany merytorycznie i wiem co zamierzam stworzyć, uruchamiam program Adobe Illustrator, na komputerze lub tablecie.
To program do tworzenia grafik wektorowych - jedynych słusznych, jeśli chodzi o projekty logo. Grafiki wektorowe to (w odróżnieniu od grafik rastrowych, czyli .jpg, .png itp.) grafiki które można w dowolny sposób skalować i modyfikować, bez utraty ich jakości. Są najdokładniejszym formatem w przypadku produkcji materiałów reklamowych - od wizytówek, przez szyldy i ulotki, aż po wycinane elementy i zdobienia. S
ą źródłem do tworzenia kolejnych formatów plików.
Posiadanie takiego pliku z logo daje Ci nieskończone możliwości w produkcji materiałów, znakowaniu, drukowaniu i wszelkich innych formach reklamy!
A więc, projektując tworzę zazwyczaj kilka wstępnych projektów. Testuję je pod kątem "używalności" - czy są dobrze widoczne na różnych tłach oraz czy są czytelne w pomniejszeniu. Sprawdzam też jak wyglądają w wersji achromatycznej i monochromatycznej, bo logo zaprojektowane u Jana, musi spełniać szereg wymagań i wyglądać świetnie w każdej sytuacji.
Po wstępnej selekcji Klient otrzymuje wybrane przeze mnie propozycje - na ich podstawie ustalamy dalszy kierunek prac. Teraz, kiedy pomysły są już zwizualizowane, dużo łatwiej jest rozmawiać o konkretach.
Projektując, biorę sobie do serca głównie dwie myśli:
1. "less is more"
2. „Perfekcja projektowania logo, nie polega na tym, że nie można już nic dodać, ale na tym, że nie można już nic odjąć” - Paul Rand
Te dwie zasady, towarzyszą mi niemalże przez cały czas. To na nich opieram swój styl.
Jednak oprócz tych dwóch zasad jest jeszcze złota proporcja, trójpodział i kilka innych, o których również pamiętam projektując Wasze logo.
KROK 5.
ZBIERAM OPINIE I KONSULTUJĘ
Projekt jest gotowy! Spełnia obowiązkowe wymagania, ale przede wszystkim bardzo mi się podoba ;) Niestety łatwo wpaść w samozachwyt - szczególnie kiedy poświęciłem czemuś kilka lub kilkanaście godzin i przeprowadziłem "ewolucję" pomysłu od szkicu na kartce do wersji cyfrowej spełniającej określone standardy.
Na pewno też tak macie - siedząc wiele godzin nad jedną rzeczą, przestajecie dostrzegać szczegóły i wszystko wydaje się być perfekcyjne! 
Dlatego ja, gdy uznam, że projekt jest gotowy, zapisuję go i odkładam do następnego dnia. Umysł odpoczywa od wszystkich aspektów z nim związanych i następnego dnia rano jestem w stanie dostrzec szczegóły do poprawy.
Ale to nie koniec - teraz kiedy ja mam pewność, że jest OK, przesyłam projekt logo kilku zaufanym i szczerym osobom nie znającym szczegółów zlecenia - to gwarantuje mi, że ich opinie będą spontaniczne i najbardziej zbliżone do opinii finalnych odbiorców logo.
Jeżeli jest coś do poprawy - poprawiam, jeżeli nie - propozycję logo otrzymuje klient.
Razem z projektem, przesyłam skrótowy opis użytych technik, symboli i pomysłów, które mi przyświecały. Dokładniejszy opis logo przygotowuję na życzenie Klienta w Księdze Znaku.
Teraz pozostaje mi jedynie oczekiwać wiadomości zwrotnej! Uwielbiam dostawać te, które od samego początku wykazują wielki entuzjazm dla projektu. 
Nie przejmuję się jednak, kiedy nie trafię w gust klienta - w końcu jestem Jan Ci zrobi, a nie Wróżbita Maciej ;-) oczekuję więc szczerych i konstruktywnych opinii, które przybliżą nas do celu i 100% zadowolenia.
Klientom również polecam podzielenie się propozycjami logo z zaufanymi osobami, bo to często potrafi rozwiać niektóre wątpliwości.
KROK 6.
WPROWADZAM POPRAWKI
Kiedy znam już kilka opinii na temat nowego projektu, a przede wszystkim znam opinię Klienta, zaczynam analizować możliwości wprowadzenia ewentualnych poprawek.
I choć doceniam każdą uwagę i opinię, to nie wszystkie mają szansę być zrealizowane. Powodów jest kilka...
Najczęściej okazuje się, że pomysły te już sprawdzałem podczas projektowania i... nie były to dobre pomysły.
Nie wprowadzę też modyfikacji niezgodnych ze standardami projektowania, które będą kłóciły się z ogólną ideą lub przekazem znaku. Mamy w końcu założenia projektu, które ustaliliśmy na początku współpracy.
Niechętnie zmieniam też użyte fonty lub kolory - te elementy logo mają również ogromny wpływ na jego odbiór oraz niesione przesłanie - ich wybór jest celowy i uzasadniony.
Może to wyglądać tak, jakby modyfikacje projektu nie były możliwe, ale to nieprawda! Zależy mi na pokazaniu Wam, że każdy element logo ma znaczenie. Kiedy współpracujemy, moje główne cele to stworzenie logo spełniającego swoją rolę oraz realizujące określone cele marketingowe.
I to jest ogromne wyzwanie!
KROK 7.
PRZESYŁAM PLIKI
Projektowanie zakończone!
Ostatnie poprawki do projektu zostały wprowadzone i zaakceptowane przez Klienta. Logo jest gotowe!
Klient otrzymuje ode mnie paczkę plików, w której znajdzie wszystko, co będzie mu potrzebne do używania swojego nowego logo. Co to dokładnie znaczy? Co dostanie klient?
Pliki rastrowe (JPG i PNG)
- logo na portale społecznościowe
- logo w podstawowej wersji z białym tłem
- logo w podstawowej wersji z tłem transparentnym
- logo w wersji achromatycznej i/lub monochromatycznej (w zależności od projektu)
- logo na innych tłach, jeśli będą potrzebne
Pliki wektorowe (AI oraz PDF), czyli pliki źródłowe (najważniejsze)
- logo w podstawowej wersji
- logo w wersji achromatycznej i/lub monochromatycznej
Pliki, które przesyłam, zapewniają Klientowi komfort korzystania z nowego logo. Są tam gotowe pliki do portali społecznościowych i np. do podpisu w programie pocztowym. 
Grafiki z transparentnym tłem wykorzystywane są do zabezpieczania fotografii i obrazów jako znaki wodne, a także jako rodzaj "podpisu" grafik, zdjęć i dokumentów.
Wersje achromatyczne (czarno-białe) i monochromatyczne (czarno-szaro-białe) przydają się do masowych czarno-białych wydruków, znakowania np. paragonów lub grawerowania itp.
Pliki wektorowe to pliki źródłowe. Są punktem wyjściowym do generowania wszystkich kolejnych plików w innych formatach.
Są zatem najważniejsze dla Klienta!
Można skalować je do nieskończenie dużych rozmiarów bez utraty jakości. Nie ograniczają więc wielkości reklam Klienta :) Są to jednocześnie grafiki zbudowane ze "ścieżek", a nie z pikseli, co umożliwia wykorzystanie ich jako wzór do profesjonalnego grawerowania, wycinania CNC i innych metod znakowania. 
Na życzenie Klienta przygotowuję także inne pliki eksportowe w zależności od potrzeb.
Pamiętajcie też, że wszelkie "aktualizacje" logo i przygotowanie kolejnych formatów plików, których możecie potrzebować, Jan przygotowuje bez dodatkowych opłat!

Prawa autorskie
Oświadczenie o przekazaniu autorskich praw majątkowych przesyłam pocztą, razem z fakturą i opisem logo.

Back to Top